• fruits.gif
  • meot_slide.jpg
  • meot_slide1.jpg
  • meot_slide2.jpg
  • meot_slide3.jpg
  • meot_slide4.jpg
  • meot_slide6.jpg
  • meot_slide8.jpg

Dr. Korányi András: Reformációk, felekezetek, politikai kultúrák Európában

LETÖLTHETŐ PDF DOKUMENTUM

 

 

Egyház és reformáció

Ungvári Csaba: Hit és hatalom. “Mert minden, ami Istentől született, legyőzi a világot, és az a győzelem, amely legyőzte a világot, a mi hitünk.” (1Jn 5,4) LETÖLTHETŐ WORD DOKUMENTUM

Köntös László: Mit kezdjünk ma a Reformációval? LETÖLTHETŐ WORD DOKUMENTUM

Bereczki Lajos: A vallás jogegyenlőség és az egyházi szükségek teljesítésének ügye az 1848-as törvények  tükrében. Ezután kérem az alább csatolt előadást letölthető formátumban elérhetővé tenni. LETÖLTHETŐ WORD DOKUMENTUM

 

Egyház és reformáció – Provokatív és egységet kereső kérdések a MEÖT konferenciáján

Budapest – Mi is történt valójában 500 évvel ezelőtt? A forráshoz való visszatérés jelentheti azt, hogy megírjuk a mi 95 tételünket? Elcsépelt a megújulás gondolata, vagy valós tartalmat helyezünk mögé? Mit jelent a keresztény egység? A Magyarországi Egyházak Ökumenikus Tanácsa és az Október a Reformáció Hónapja Bizottsága által szervezett konferencián előadott többek között Korányi András, Kránitz Mihály és Köntös László is.

A Magyarországi Egyházak Ökumenikus Tanácsa (MEÖT) nevében Steinbach József elnök, református püspök köszöntötte a jelenlévőket. Imádságában hangsúlyozta, hogy az Úr az, aki megújítja a szívünket. „A változó világban a megújulás lendületével haladjunk tovább Krisztus útján” – fogalmazott. A MEÖT elnöke elmondta, hogy a a reformáció ötszázadik évében szükséges mindazért hálát adni, ami a reformátorok öröksége, ugyanakkor az emlékév lehetőség arra is, hogy felfedezzük a közös értékeket.

A Reformációi Emlékbizottság támogatásával megvalósított konferencián Hafenscher Károly kiemelte, hogy „minden ami él, az megújulásra vár, így az egyház is. az egyház élő egyház, ami Krisztus által meg tud újulni”. A miniszteri biztos beszédében kitért arra, hogy a reformáció emlékévében „hálaadásként tekintünk vissza, ugyanakkor tudjuk, hogy emellé oda kell hogy kerüljön a bűnbánat szava is. Van mit megbánnunk, de hisszük, hogy a bűnbocsánat itt is érvényes”. Hafenscher Károly az ökumené fontosságát kiemelve elmondta: „A 20. századtól tapasztaljuk, hogy mit jelent, hogy az Isten összetereli a nyáját. Ebben a megbékéltségben tudunk együtt szolgálni, közösen tanúságot tenni”.

A konferencia levezető elnöke Fischl Vilmos, a MEÖT főtitkára volt. Az előadások között közreműködött a Tabulatúra régizene-együttes és az In Medias Brass Quintet.

Reformációk, felekezetek, politikai kultúrák Európában címmel Korányi András vezette be a hallgatóságot a 16. század egyházi és politikai világába. Az Evangélikus Hittudományi Egyetem rektor-helyettese a 16. századi megosztottságot bemutatva Luther Márton 95 tételének hatására tért ki. „A reformátoroknak nem volt kétséges, hogy nem megosztani, hanem megújítani akarja az egyházat” – fogalmazott az egyetemi tanár. Az egyháztörténész ugyanakkor hangsúlyozta, hogy az egyházi szakadások a politikai és hatalmi területen is rögzítésre kerültek. A viszontagságokat követő időben „bár véres küzdelmekkel, de kiformálódott a politikai és egyházi modell” – mondta az előadó, aki a német egységet többek között az egységesített nyelv és a tolerancia alapú társadalmi rend kialakítására vezette vissza.

Korányi András nagyívű előadásában kitért a francia, a svájci és az angliai reformáció bemutatására is, valamint a magyar reformáció történetét is vázolta. II. Lajos király idején kemény törvények születtek a protestantizmussal szemben. 1526 után jelentősen megváltozott a helyzet. A három részre szakadt Magyarországon különböző modellek érvényesültek. Az oszmán hatalom alapvetően elnyomó jellegű volt a kereszténység minden formájával szemben. Az osztrák uralkodók alá tartozó területeken folyamatosan érvényesült a protestantizmus elleni fellépés, míg az erdélyi fejedelemségben a különböző felekezetek között a vallási viszonyok toleráns rendezését hajtották végre. Ennek előremutató döntése a vallásszabadságot biztosító tordai országgyűlés volt.

Kránitz Mihály előadását az egység és ökumené gondolata és az amellett való elkötelezettség határozta meg. Törekvés az egyetlen egyház felé címmel tartott előadásában az ökumenikus egység felé terelte a reformáció emlékévében történő gondolkodást a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Hittudományi Karának dékánja. Luther 95 tételének hatásával kapcsolatban a ma 95 tételének kérdését vetette fel Kránitz. A keresztény egység gondolatához a dékán elmonta, hogy teológiailag és szociológiailag az egyház jelentése eltérő.

„Teológiailag az egyház a Krisztus vére által megváltott közösség” – fogalmazott, ugyanakkor az egyház szociológiailag „a Krisztusban hívők csoportjait jelenti”. Arra a kérdésre, hogy hogyan lehet felismerni Krisztus igazi egyházát, Kránitz Mihály elmondta, hogy már az apostoli korban is felmerült ez a kérdés, melynek legrövidebb válasza az egy, szent, katolikus és apostoli jelzőkben fogalmazható meg. „Ha valamelyik hiányzik e jegyek közül, akkor nem beszélhetünk Krisztus egyházáról” – mondta a dékán, aki hangsúlyozta, hogy meglátása szerint „a megosztottság ellene megy Krisztus akaratának”. A reformáció emlékévével kapcsolatban az előadó kiemelte, hogy jó lenne, ha az ünnep azt is szolgálná, hogy tisztázzuk a fogalmainkat és egyeztessük nézeteinket. 

Mit kezdjünk ma a Reformációval? címmel Köntös László a reformáció üzenetének és örökségének mai jelentősége kérdéskörében tartott előadást. A Magyarországi Református Egyház főjegyzője kiemelte, hogy az évforduló kihívást jelent a jelennek: „Nem történelmi eseményről beszélünk, hanem a közösségről, aki emlékezik”.

Az előadásból kiderült, hogy nem csak az emlékezet, hanem az emlékezők identitásának meghatározása is problematikus, hiszen olyan korban kell mindezt megtennünk, amikor a vallási megosztottság mellett társadalmi szinten is szembe kell néznünk önmagunkkal.

„Kihívás, hogy megfogalmazzuk, hogy mi a reformáció mai üzenete. Milyen üzenettel lehet a nagyvilág elé állni?” – tette fel a kérdést a református főjegyző, aki hangsúlyozta, hogy nem a törésvonalak mentén kell erre a választ keresni, hanem olyan megszólalásban, ami a nem vallásos társadalmi többség számára is jelentéssel bír.

A megújulás gondolatával kapcsolatban Köntös László figyelmeztetett, hogy a protestáns felekezetek e fogalmat könnyen és sokszor könnyelműen használják, így többször is üressé vált már. „A reformáció úgy lehet megújulás, hogy egyben azt is jelenti, visszatérünk az eredethez. Mai üzenete is az, hogy vissza a Bibliához” – mondta.

Ungvári Csaba Hit és hatalom „...a győzelem, amely legyőzte a világot, a mi hitünk” címmel tartott előadást. A Pünkösdi Teológiai Főiskola rektor-helyettese az öt sola reformátori gondolatán keresztül mutatta be a pápai primátus megkérdőjelezését és felbomlását. A reformáció előzményeivel kapcsolatban Ungvári Csaba elmondta, hogy „az egyházban felismerték a reform szükségességét, de a hatalom kioltotta a korábbi törekvéseket”. 

A solák elvével kapcsolatban az előadó hangsúlyozta, hogy Luther Márton állításai az egyház tekintélyét megkérdőjelező állásfoglalások, mely a hagyománnyal szemben az eredetet, azaz Krisztust és a Szentírást helyezte a középpontba. „Luther szerint a legfőbb tekintély nem a pápáé, hanem a Szentírásé” – fogalmazott. A mai teológiai közeledéssel kapcsolatban a Pünkösdi Teológiai Főiskola rektor-helyettese elmondta, hogy a protestáns katolikus közeledés kimagasló jele A szembenállástól a közösségig című párbeszéd-dokumentum, ami jelzi, hogy a 21. század felekezetei készek a megegyező forrás melletti közös gondolkodásra.

Az 1848: XX. törvénycikk jelentősége címmel Bereczki Lajos, a Baptista Teológiai Akadémia rektor-helyettesének előadása egy törvényen keresztül mutatott rá a felekezeti egyenlőség gondolatára. Bereczki Lajos nem tudott a konferencián részt venni, így előadását Háló Gyula, a Baptista egyház kommunikációs igazgatója olvasta fel.

A rektor-helyettes előadásában a törvénnyel kapcsolatban kiemelte, hogy „ebben megszűnt a római katolikus egyház államvallási státusza, azaz lehetőség nyílt arra, hogy ugyanolyan jogok mellett gyakorolhatja minden bevett vallásfelekezetek vallását, oktatását”. A törvény történelmi hátterével kapcsolatban Bereczki a társadalmi igényeknek való megfelelést jelölte meg.

A törvény végrehajtásával kapcsolatban a rektor-helyettes előadásában kitért arra, hogy a végrehajtás azért maradt el, mert a szabadságharc új politikai prioritásokat jelölt ki, amiben az egyházpolitikai kérdések perifériára szorultak. 

Bereczki Lajos előadásának végén Kossuth Lajos 1851. november 12-én Birminghamben tartott beszédéből idézett: „Amint tudják, protestáns vagyok, de nemcsak születésemtől és neveltetésemnél fogva, hanem meggyőződéses protestáns. És most mégis kijelentem, hogy egyforma lelkesedéssel harcolnék azért, hogy katolikusok és protestánsok egyaránt vallásszabadságot nyerjenek, és hogy minden ember szabadon gyakorolhassa vallását. Az a véleményem, hogy az egyház ne avatkozzon be a politikába, és az állam se avatkozzon be a vallásügybe. Ez az én hitvallásom.”

A metodista bibliaértelmezés a reformáció tükrében és a mai ökumenikus összefüggésben címmel Csernák István John Wesley és Charles Wesley teológiai gondolkodásával ismertette meg a jelenlévőket.

A kortörténeti bevezetést követően a Magyarországi Metodista Egyház volt szuperintendense elmondta, hogy a reformációban a Biblia újra a keresztény hit és az élet egyedüli zsinórmértékévé vált.

Az anglikán egyházon belüli metodista ébredés 200 évvel a reformáció után továbbvitte ezt a gondolkodást.

Csernák István ismertette John Wesley hermeneutikájának négy alapgondolatát, a Biblia, tradíció, tapasztalat és értelem kérdését. A mai ökumenikus bibliaértelmezés és az egyházak közötti szeretetközösség erősítésével kapcsolatban John Wesley gondolatiságát idézve a volt szuperintendens hangsúlyozta: „a keresztény hit több mint hitvallás, amit magunkévá teszünk. Ez a gondolkodás ma is tanít a Krisztusi hit követésére”.

A konferencia lehetőséget adott arra, hogy a reformáció múltjáról, jelenéről és jövőjéről is elinduljon a közös gondolkodás. 

Az előadásokat a Magyarországi Egyházak Ökumenikus Tanácsa a későbbiekben teljes terjedelmükben publikálni fogja a www.meot.hu honlapon.

Létrehozva: 2017.05.18. 17:55, frissítve: 2017.05.19. 09:43

Szöveg és fotó: Galambos Ádám, kép: illusztráció

 

Forrás: http://evangelikus.hu/egyhaz-reformacio-meot-2017

 

Egyház és Reformáció

 

Kedves Testvérek!

A Magyarországi Egyházak Ökumenikus Tanácsának Október a Reformáció Hónapja Bizottsága  reformációi konferenciát szervez „Egyház és Reformáció” címmel, ami 2017. május 18-án, csütörtökön 10:00-14:00 óra között lesz. Helyszín: MEÖT Székház (1117 Budapest, Magyar tudósok krt. 3.)

Az előadások között középkori reformációi zene lesz és természetesen az előadásokat követően kérdéseket tehetnek fel a hallgatók.

A részvételi szándék jelzését az alábbi elérhetőségen várjuk május 10-ig:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeMg3uz8f9fttSJUOEg69vLnvfm3gO47cNy_897Cm-7bKJ7kw/viewform?c=0&w=1

 

Őszinte tisztelettel,

Dr. Fischl Vilmos

főtitkár 

 

Plakát letöltése: pdf

Előadásvázlatok letöltése

Engedni a Lélek hívásának

2016. október 31., hétfő

Együtt emlékeztek a reformációra Magyarországi Egyházak Ökumenikus Tanácsa (MEÖT) tagegyházai október 30-án és 31-én Budapesten: hálát adtak a reformáció tüzében megtisztított egyházért, sákramentumokért, a nemzeti nyelvű igehirdetésért, Bibliáért és oktatásért is.

Az Agapé Pünkösdi Gyülekezetben október 30-án tartott hálaadó istentiszteleten azért könyörögtek, hogy Isten Szentlelke oszlasson el ma is minden tévedést, és óvja meg a szentségtelen és üres élettől népét, hogy az hűséges szolgának bizonyulhasson.

„Isten népe élő hitű, a Szentlélek által megelevenített nép, akik nyomorúságuk ellenére is megbízhatóak, hitelesek szolgálatukban, az evangélium hirdetésében” – mondta igehirdetésében Steinbach József református püspök a 2Kor 3,4–8 alapján. „Isten népe Jézus Krisztus által bízik Istenben. Jó olyan korban hallani ezt, amelyben az élet minden szintjén eluralkodott a bizalmi válság, ahol először mindig a kritika szólal meg, ahol a gyanakvás az általános magatartás. Egyvalaki biztosan van, akiben bízhatunk, Áprily Lajos szavaival: egyetlen tornyos sziklaszál, az élő Isten, akibe kapaszkodhatunk, akire építhetünk, aki irányt mutat – ha ő velünk, kicsoda ellenünk?” – tette fel a kérdést a MEÖT elnöke, és hozzátette: az Igére figyelésben a Szentlélek eleveníti, nyitja meg a holt betűt, így lesz az Isten szavává, amely vezet, vigasztal, bátorít.

A betű önmagában ölni képes fegyver: csak akkor éltet, ha Isten megnyitja azt, és megeleveníti általa népét. „Mi, az Ige mai felekezetei valljuk az igehirdetés, a bizonyságtétel csodáját, hogy az az élő Isten szívtől szívig jutó szava lehet, amely megeleveníti azt, aki hallgatja. A hívő ember megelevenedik a megtérésben, a megszentelődés folyamatában pedig maga Krisztus növekszik benne” – mondta Steinbach József, és hozzátette: élő egyházra van szükségünk, nem minél nagyobb intézményrendszerre, mert az Ige élő és ható, és az emberek ma is várják, hogy Isten megszólítsa őket. A püspök figyelmeztetett: Isten népének prófétai küldetése, hogy intsen, de ez az intés sosem lehet bántó, végképp nem lehet az a célja, hogy öljön. „A Lélek által megelevenített, szolgálatra elhívott és arra alkalmassá formált nép vagyunk, hogy Jézust hirdessük, aki út, igazság, élet, Isten Fia, Megváltó” – jelentette ki az igehirdető.

Steinbach József hangsúlyozta: nem elég a zsenialitás, elengedhetetlenül fontos szolgálatunkban a megbízhatóság, a hitelesség. A Lélek megbízhatóvá tesz: alkalmassá arra, hogy az új szövetség szolgái legyünk. Mint mondta, az embernek elsősorban nem jótékonyságra, társadalmi igazságosságra, hanem megváltásra, Jézus Krisztusra van szüksége. Erre a szolgálatra, szövetsége szolgálatára ő maga teszi népét alkalmassá: ígéretei olyan valóságosak, mint az úrvacsorai jegyek, a kenyér és a bor, amelyeket az ökumenikus alkalmon ki is szolgáltattak, hogy pecsétjei legyenek a Lélek hívásának.

Az igehirdetés és az úrvacsora után a liturgiában szolgáló egyházi vezetők – Szemerei János evangélikus püspök, Pataky Albert pünkösdi egyházelnök, Papp János baptista egyházelnök, Khaled A. László metodista szuperintendens, Fischl Vilmos MEÖT-főtitkár – a Lélek megelevenítő vezetéséért könyörögtek, hogy Jézus Krisztus népe megbízhatóan képviselhesse az evangéliumot, valamint hálát adtak az egyházért, amely tanúskodhat Megváltójáról. A reformáció ünnepi évére készülve azt kérték, hogy az Úr újítsa meg népét itt, Magyarországon, hogy tapasztalható legyen szolgálatukban a Lélek megelevenítő ereje. 

A nemzeti nyelvű igehirdetés, Biblia és oktatás ajándéka

„Beszéljétek el dicsőségét a nemzeteknek, csodáit minden népnek! Mert nagy az Úr, méltó, hogy dicsérjék, félelmetesebb minden más istennél"– a 96. zsoltár szavaival köszöntötte az október 31-én, a budapesti Reformációi Emlékparkban tartott ünnepség résztvevőit Fischl Vilmos. Az Október a Reformáció hónapja idei utolsó központi rendezvényén Huszár Pál, a Magyarországi Református Egyház Zsinatának világi elnöke beszéde mondott beszédet.

Történeti visszatekintésének elején Huszár Pál elmondta, hogy bár a protestáns közgondolkodásban Luther Márton és Kálvin János neve merül fel elsőként a reformációval kapcsolatban, de az ő megjelenésük előtt többen is voltak – például assisi Szent Ferenc, John Wicliffe és Husz János –, akik felemelték szavukat a keresztyén egyház krisztusi tanítástól való eltávolodása ellen. A történész Luther Márton életének fontosabb mozzanatait elevenítette fel, hangsúlyozva: „Luther a vég nélküli reformáció folyamatát indította el, hiszen mi is azt valljuk: ecclesia semper reformanda, ami a mi állandó megújulási készségünket is feltételezi."

Az előadó Luther vitatételei közül kiemelte: a bűnt egyedül csak az Isten bocsáthatja meg. A reformátor ezzel kiiktatott mindenféle emberi közvetítést Isten és az ember kapcsolatában, és véget vetett a búcsúcédulák árusításának, amivel magára vonta a pápa haragját. „Az üdvösség útja egyedül az Úristen kegyelme és a Krisztusban való hit által érhető el, így vallotta az egykori ágostonrendi szerzetes Pál apostollal, a Római levél írójával együtt."

Isten adott aztán Luther mellé „védőket", akik segítették, Wartburg várában élhetett, és hozzálátott a Szentírás németre fordításához. A történész hangsúlyozta: Luther azzal, hogy németre fordította a Bibliát, nemcsak vallási értelemben tett nagy szolgálatot, hanem a szépirodalom ügyében is, hiszen megteremtette a német irodalmi nyelv alapjait. Az előadó párhuzamot vont Károli Gáspár személyével, hiszen ő is ugyanezt tette, amikor 1590-ben magyar nyelvre fordította a teljes Szentírást.

A Dunántúli Református Egyházkerület főgondnoka beszédében kiemelte, hogy a reformáció velejárói a nemzeti nyelvű igehirdetés és a nemzeti nyelvű Biblia. „A magyar nyelvű Bibliát akkor volt értelme kinyomtatni, ha olyan emberek kezébe lehetett adni, akik el tudták azt olvasni" – folytatta Huszár Pál. Ennek felismeréseként alapítottak protestáns iskolákat, indítottak kollégiumokat, ahol nemcsak a leendő lelkészeket nevelték, hanem a leendő polgárokat is. A történész szerint, bár a kolostori iskolák komoly teljesítményt nyújtottak az oktatás terén, de a protestáns iskolák „nyitottabbak voltak", és olyan ismereteket közvetítettek nemzeti nyelven, amelyeket a polgári életben is lehetett hasznosítani.

„Miközben az Úristen kegyelméből emlékezünk a reformációra és hatását élvezzük, van reménységünk arra, hogy az utódaink is érezhessék azt. Ha igazán van értelme az ünneplésünknek, akkor az az Isten iránti hálaadás, az Ő kegyelmének elkérése ahhoz, hogy a jövőben is tudjuk ápolni, gondozni, továbbadni a reformáció értékeit, mert akkor vagyunk igazán Krisztus tanítványai. Mert a missziói parancs – tegyetek tanítvánnyá minden népet –ránk, a 21. századi tanítványokra is érvényes" – zárta előadását Huszár Pál, a zsinat világi elnöke.

Az ünnepség végén a megjelent protestáns egyházak lelkészei áldást mondtak, majd a reformációi emlékműnél egy-egy szál virágot helyeztek el.

 

Bagdán Zsuzsanna – Telepóczki Márta, fotó: Dimény András – Vargosz
Forrás: http://reformatus.hu/mutat/12981/

 

 

Plakát letöltése: Doc

 

Megtartották a reformációi gálaestet


2016. október 17., hétfő
Az állam és az egyház kapcsolatrendszere ősrégi, és a kezdetektől konfliktusokkal teli – mondta Trócsányi László igazságügyi miniszter Budapesten, az Uránia Nemzeti Filmszínházban megtartott reformációi gálaesten október 16-án. Az eseményen átadták a Protestáns Újságírók Szövetsége Rát Mátyás-díját is.

A közönséget Steinbach József dunántúli református püspök, a kulturális estet szervező Magyarországi Egyházak Ökumenikus Tanácsának az elnöke az Október a reformáció hónapja elnevezésű programsorozat vezérigéjével köszöntötte: „Beszéljétek el dicsőségét a nemzeteknek, csodáit minden népnek.” (Zsolt 96,3) Az egyházi vezető rövid igemagyarázatában rámutatott e szakasz aktualitására. – Bizonyosságunk van, mert Isten dicsősége azt hirdeti, hogy az Úr a világ és a történelem ura, aki megőrzi népét. Megváltásunk van, mert Isten dicsősége Jézus Krisztusban ragyogott fel, aki meghalt és feltámadt, aki e leghatalmasabb csodás tettben magához ölelte a vergődő emberiséget. Szolgálatunk van, mert mi, az ő népe, tudunk e csodáról, amelyet szelíd határozottsággal hirdetünk és élünk a világban – fogalmazott a püspök, aki szerint a reformáció ötszázadik évfordulójához közeledve, ’56 hőseire emlékezve és a világban zajló nagy és bizonytalan kimenetelű változások közepette hinnünk és vallanunk kell, hogy népünk és a világ számára is Jézus Krisztus megváltó munkájának az elfogadása az egyetlen megoldás.

Összhangkeresés

Trócsányi László Reformáció és rend címmel megtartott előadásában felidézte: sajátos, hogy a Biblia első öt könyve, a Tóra nagy része tulajdonképpen jogszabálygyűjtemény. A mózesi törvényekben vannak kultikus, polgári és büntetőjogi szabályok. Némelyik olyan szigorú, hogy ma is van, aki az Ószövetség Istenét kegyetlennek nevezi, és szembeállítja vele az Újszövetség irgalmas istenképét. Ez a hamis szembeállítás azonban az Ószövetség fundamentalista olvasatára épül, hiszen sem Jézus, sem az első tanítványok nem fordultak szembe sem a zsidó, sem a római állam- és jogrenddel. Mégis, vagy talán épp ezért, az akkori világ két legfejlettebb jogrendszere együtt ítélte halálra Jézust, majd üldözte tanítványait. Így kezdődik a keresztyénség és a jogállam találkozása. – A keresztyénségnek tehát a kromoszómáiban rejlik az állammal való potenciális konfliktus, az állam- és jogrenddel szembeni gyanakvás – fogalmazott a miniszter.

Ezzel együtt jár ugyanakkor a törekvés is az egyház részéről, hogy a lelki és a világi, politikai rendet valamiképpen összhangba hozza. Ennek az összhangnak a keresése végigkíséri a keresztyénség történetét.

Reformáció és szekularizáció

Trócsányi László kitért arra, hogy a lelki és világi tekintély közötti ellentét a középkori Európában is fennmaradt, egyház és állam konfliktusa sokáig egyazon valláson és egyházon belül zajlott. A reformáció megjelenése azonban gyökeres változást hozott. A Nyugat ezerötszáz év után felekezetileg ismét plurálissá vált. Ennek pedig nemcsak teológiai, hanem közjogi és nemzetközi jogi következményei is lettek – hangzott el.
A reformáció korában az egymásnak feszülő valamennyi vallási és szellemi irányzat a Bibliára hivatkozva érvelt, és ez előkészítette az utat a szekularizáció számára. Ha ugyanis a vallási irányzatok rivalizálhatnak egymással Európában, akkor ezzel óhatatlanul relativizálódnak is. Ezzel pedig fokozatosan kiszorultak az állam és a jogrend alakításából – mondta a politikus.

 A felvilágosodástól a totalitarizmusig

A felvilágosodás már társadalmi szerződéssel magyarázza az állam és jogrend eredetét. Újabb cezúrát az 1789-es francia forradalom jelentett, amelynek erős vallás- és egyházellenes éle volt. A rákövetkező két évszázad a szekularizáció, az állam és egyház szétválasztásának jegyében telt, idézte fel. Ez a folyamat a katolikus és a protestáns többségű államokban egyaránt végbement. A protestáns egyházak azonban kevesebb konfliktussal élték meg e folyamatot, mivel kevesebb helyen és rövidebb ideig voltak államegyházi szerepben.
Az inga azonban továbblendült: a totalitárius rendszerek, a fasizmus, a nácizmus és a kommunizmus az egyházakban már ellenséget, a szívek és elmék feletti uralom megszerzésének akadályát látták.

Kettős cél

Magyarországon a rendszerváltás kora a szellemi pezsgés és az útkeresés ideje lett a társadalomban és az egyházakban egyaránt. A vallás- és lelkiismereti szabadság biztosítása és az állam és egyház szétválasztása megkérdőjelezhetetlen alapelvvé váltak. E légkörben született meg az 1994. évi IV. törvény, amely európai összehasonlításban szinte példátlanul liberális szabályozást valósított meg, hangzott el.

Ez azonban teret engedett a visszaéléseknek is, szögezte le Trócsányi László. – A 2011-ben elfogadott új törvény megalkotásakor kettős cél lebegett a jogalkotók szeme előtt: egyrészt ne csorbuljon a vallás szabad gyakorlásának és az egyházak, vallási közösségek önszerveződésének joga, másrészt az állam szuverén, de jogállami módon eldönthesse, hogy mely egyházakkal, vallási közösségekkel kíván együttműködni bizonyos közfeladatok ellátásában – fogalmazott a politikus.
Ismeretes – tette hozzá –, a hatályos törvény megjárta a strasbourgi emberi jogi bíróságot és a magyar alkotmányosság fórumait is. Állam és egyház kapcsolatában a jogalkotó „még nem mondta ki az utolsó szót, és talán nem is lehet ilyet kimondani”. Az egyensúlyt lelki és világi rend között nem lehet egyszer és mindenkorra megfogalmazni, mondta a miniszter.

Egyházi zene, népzene, színjáték

Az eseményen közreműködött a Központi Református Kórus Berkesi Boglárka és Erdélyi Dániel vezetésével, fellépett a kibővített Jobbágy-kvartett és a csángó népzenét játszó Servet zenekar, valamint kórusának és színjátszóinak műsorával mutatkozott be az Aszódi Evangélikus Petőfi Gimnázium és Kollégium.


Tóth-Máthé Miklós kapta az idei Rát Mátyás-díjat


A gálaesten Novotny Zoltán, a Protestáns Újságírók Szövetségének (Prúsz) elnöke Rát Mátyás-díjjal tüntette ki Tóth-Máthé Miklós írót, aki 1936-ban született Tiszalúcon. Sárospataki, debreceni, diósgyőri diákévei után elvégezte a Színművészeti Főiskolát, majd közel tíz évet töltött színpadon Veszprémben, Békéscsabán, Győrött, valamint Budapesten a Thália és a Vígszínházban. Azóta íróként él, több mint harminc kötete jelent meg. Több műfajú szerzőként ír novellákat, kisregényeket, regényeket, drámákat és verseket is. Mindezek mellett rendszeresen publikál a Reformátusok Lapjában és a Confessióban. – Életművéből szirtként emelkednek ki a protestáns hátteret vállaló, abból táplálkozó, veretesen szép magyar nyelven megírt történelmi regényei és drámái. Mint például a Megszámlálta futásodat című műve Károli Gáspárról, Az Isten trombitája Méliusz Juhász Péterről, A szabadság nótáriusa Ráday Pálról, az Élet zsoltárhangra Szenczi Molnár Albertről, vagy a Kossuth papja Könyves Tóth Mihály lelkészről – méltatta a Prúsz elnöke a díjazottat, aki válaszában elárulta, hogy „együtt érző ösztönzésként” tekint a díjra jelenlegi nehéz munkája, egy Kálvin-regény írásának a folytatásához.

Reflap/MTI, fotó: Vargosz
A cikk megjelenik a Reformátusok Lapja 2016. október 23-i számában.

Forrás:
http://reformatus.hu/mutat/12924/


Nem magánügy


2016. október 01., szombat


„A beszélő Isten gyermekei nem lehetnek némák" – a reformáció hónapjának nyitó istentiszteletén Gáncs Péter, a Magyarországi Evangélikus Egyház elnök-püspöke hirdette az igét a Kálvin téri református templomban.
Messze hangzó térzenével vette kezdetét az Október a Reformáció Hónapja elnevezésű rendezvénysorozat. A Bocskai I. Oktatási Központ Egressy Béni Művészeti Középiskolájának Fúvószenekara Tóth Tamás vezetésével hívogatta a téren összegyűlt hallgatóságot az október 1-jei nyitó alkalomra.

A zenés dicsőítés a templomban folytatódott, ahol először a Magyar Pünkösdi Egyház Zenei Misszió kórusa énekelt Schmélné Papp Ágnes vezetésével, majd a Szilágyiné Mátyus Elvira vezette Budafoki Baptista Énekkar. Az este hatkor kezdődő istentiszteleten Gáncs Péter evangélikus elnök-püspök a 96. zsoltár első három verse alapján prédikált, mely szakasz utolsó verse – „Beszéljétek el dicsőségét a nemzeteknek." – a reformáció hónapjának idei alapigéje.


„Hallottunk kortárs, új énekeket és hallunk majd klasszikusokat is. Azonban egy ének nem attól lesz új, hogy szerzője kortárs – kezdte a MEÖT alelnöke.  – Attól lesz az, hogy nem magunknak éneklünk, hanem Istennek, az Ő szabadításáról, aki Jézus Krisztus.” Mint mondta, az ilyen ének meg tudja újítani azt is, aki énekli, és azt is, aki nyitott szívvel hallgatja. Az ilyen ének afelé a pont felé fordítja az embert, ahol nyilvánvaló Isten szabadítása és szeretete: ez a pont a kereszt szárainak metszéspontja, ahol meglátjuk Jézust.

Az evangélikus püspök elmondta, hogy a Mecsekben van egy kőfeszület, rajta az arany evangéliummal, azonban a jól ismert ige egy betű megváltoztatásával került fel rá: Így szerette Isten a világot. „Ez az így mutat rá Isten egész teremtett világot átható és mindent feláldozó szeretetének erejére” – hangsúlyozta, majd hozzátette: a felolvasott zsoltár írója arra bíztat, hogy Istennek ezt a szeretetét beszéljük el.


Gáncs Péter a Zsidókhoz írt levél első verseit is a hallgatóság elé hozta annak alátámasztásaként, hogy Isten már nem próféták által szól: miután ránk bízta az evangéliumot, rajtunk keresztül akar szólni a világnak, erről szól a zsoltáros felhívása. „El kell beszélni a népeknek, hogyan szerette Isten ezt a világot – folytatta az elnök-püspök. – Mi ezzel az evangéliummal tartozunk mindenkinek, ezt az evangéliumot fedezték fel a reformátorok is: az élő Jézus Krisztust, akiről szól a Szentírás.”

Mint mondta, a reformáció hónapjának első délutánján jó előre tekinteni a hónap utolsó napjára, amikor a résztvevők újra találkozhatnak a Reformációi Emlékparkban, ahol négy oszlopon áll a reformáció négy üzenete. „Az oszlopok közül kimagaslik a „Solus Christus”, hiszen Krisztus az, aki összekapcsolja az eget és a földet, az Istent és az embert” – mutatott rá, majd hozzátette: Őt hirdetni és róla beszélni az embereknek nem lehet magánügye, ezt nem lehet bezárni a templomok falai közé. Luther Márton sem a templomban hirdette ki 95 tételét, hanem közzétette, hogy az utca embere is megtudja: Isten valamit újra szeretne elkezdeni az életében.


A MEÖT alelnöke arra is felhívta a figyelmet, hogy elég Luther Márton első tételét elolvasni, mely szerint az életünk folyamatos megtérés kell legyen. Ez önmagában is bemutatja, hogy a reformáció nem egy ötszáz évvel ezelőtti esemény, amire illik néha emlékezni, hanem egy megtérési mozgalom, ami átjárta Európát. „Ez nem magánügy, ez közügy, a legnemesebb közügy” – hangsúlyozta és rámutatott, hogy ezért kezdődött a közös ünneplés is a templom előtt, ahol a zeneszó beszélt Istenről. „Azonban hiába énekelnek a kórusok, nem mondhatják el helyettünk, amit Isten rád és rám bízott. Ők éneklik az új éneket, mi pedig beszéljük el az ő dicsőségét minden népeknek” – figyelmeztetett Gáncs Péter.

Az igehirdetés végén elmondta, hogy a „dicsőség” héberül egy komoly, mély tartalmú szó, ami azt jelenti, hogy valaminek súlya van. Nekünk pedig arról kell bizonyságot tenni új énekkel és új élettel, hogy Isten szavának és a hitnek súlya van az életünkben, melyet meghatároz, hogy bízunk Istenben. „Isten úgy szerette a világot, hogy az életébe került ez a szeretet. Súlya van hát az igének és minden szónak, amit Isten ránk bízott, mi ezzel a súlyos szóval tartozunk egymásnak, a világnak és minden népnek” – foglalta össze gondolatait az elnök-püspök.


Az igehirdetést követően az elhangzott zsoltárversekre válaszul a Pozsonyi úti református gyülekezet Hálaadás Kórusa Berkesi Boglárka vezetésével, a Deák téri evangélikus gyülekezet Lutheránia Énekkara pedig Kamp Salamon vezetésével énekelt, majd a MEÖT tagegyházainak vezetői imádkoztak. A MEÖT elnöke, Steinbach József református püspök a 19. zsoltár szavaival dicsőítette az Urat.

„Dicséret és dicsőség légyen tenéked magasságban, dicséret és tisztesség az anyaszentegyházban” – a megnyitó ünnepség végén a résztvevők közösen énekelték a 196. dicséretet, melyet Oláh Gábor vezényelt és orgonán kísért Bódiss Tamás.

Farkas Zsuzsanna, fotó: Dimény András
Forrás: http://www.reformatus.hu/mutat/nem-maganugy/

Joomla templates by a4joomla