• slide00.jpg
  • slide01.jpg
  • slide02.jpg
  • slide03.jpg
  • slide04.jpg
  • slide05.jpg
  • slide06.jpg
  • slide07.jpg
  • slide08.jpg
  • slide09.jpg
  • slide10.jpg
  • slide11.jpg
  • slide12.jpg
  • slide13.jpg
  • slide14.jpg
  • slide15.jpg

 

.

Régen fölgyulladt már bennem a vágyakozás, hogy elmélkedjek törvényeiden, és megvalljam neked ezen a területen is: mennyit tudok és mennyit nem tudok. Valljam világosságod első nyomait és sötétségem maradék zugait, amíg erőd majd meg nem szünteti gyöngeségemet.

Augustinus, Vallomások

 





Isten! kit a bölcs lángesze fel nem ér,
Csak titkon érző lelke ohajtva sejt:
Léted világít, mint az égő
Nap, de szemünk bele nem tekinthet.

(Berzsenyi Dániel: Fohászkodás, részlet)

 

 

A Theologiai Szemle "lektorált folyóirat"-ként került regisztrálásra.


A Theologiai Szemle 2012. szeptember 14-től a Magyar Tudományos Művek Tárában "lektorált folyóirat"-ként kerül regisztrálásra.
Ez a szakfolyóiratunknak egyrészt a tekintélyét fejezi ki, másrészt pedig azzal a következménnyel jár, hogy a tanulmányi rovatban megjelenő írások a tudományos fokozat megszerzésének folyamán kredit pontokat nyernek. A Szemle rovatainak a tartalmi természetéből is következik, hogy a lektorálási kötelezettség és az ezzel járó előnyök csak a tanulmányi rovatban megjelenő írásokra vonatkoznak.

Régi indokolt elvárásnak tesz eleget ez a regisztráció.

 

JÖVŐ JELEN 

Dániel és Jelenések könyve kép- és szimbólumvilágának mai üzenete a művészetek nyelvén

 

Az alábbi pályázat folyóiratunk tavalyi 2. számának 123. oldalán jelent meg először, majd újra a tavalyi 4. szám 242. oldalán azért, mert a kiírók - további pályázókat remélve - a pályázati határidőt 2025 Húsvétjáig meghosszabbítják.

Tehát a kiírás dátumai nyilván tolódnak, aminek a lényege az, hogy a pályázat beadásának új határideje: 2025 Húsvétja, tehát 2025. április 21.

A további határidők pedig a következők:

A helyezettek értesítése: 2025. szeptember 30.
Az első kiállítás időpontja: 2026. január 1.
A kiállítások pontos kezdési időpontja és helyszíne 2025 novemberében kerül publikálásra a kiíró Facebook- és weboldalain.

Dr. Bóna Zoltán, főszerkesztő

A felhívás itt olvasható: PÁLYÁZATI FELHÍVÁS (pdf)

 

 

A főszerkesztő jegyzete 2024/04

Spontán ökumenének

nevezem azt a jelenséget, amiről nem folyik disputa, ami nem változtatja meg az érintett egyházak teológiáját, különösképpen nem hitvallásait és ezeréves dogmáit, de mégis mintegy populáris közeledést hordoznak önmagukban az egyes felekezetek hívei és íratlan szokásai, praxisai között. Mikor ezek a sorok íródnak, nappali világosság van az esti temetőkben, a felekezeti hovatartozástól vagy hova-nem-tartozástól független gyertyaözönök miatt. Pályafutásom kezdetén, például szülőfalum temetőjében csak kisebbségben voltak gyertyák, mert többségben voltak a reformátusokat rejtő síremlékek. Ma már ez nincs így. Azt még a teológián az egyik tanáromtól tanultam, hogy ha el tudjuk kerülni az idevonatkozó folklorisztikus babonákat, tehát az ember a gyertya fényében az örök világosságot szimbolizálja, akkor mi is gyújthatunk gyertyát szeretteink sírján.
Amikor Magyarországon a Mindenszentek munkaszüneti nappá lett, akkor az egyharmados kisebbségben lévő református gyülekezetembe bevezettem az istentiszteletet ezen a napon. És miről szólt a prédikáció? Nyilván a szentek közösségéről/egyességéről, amit megvallunk a Hitvallásban. Meg azokról a szentekről, krisztusiakról, akikhez Pál apostol a leveleit írta és azokhoz a hívekhez, akikhez kétezer éve megérintő erővel szól a Krisztusról szóló bizonyságtétel. És ebbe nagyon belesimulónak hallottam az egyik tévéműsorban egy katolikus középvezető pap értelmezését, amely nem azoknak adta a Mindenszentek napját, akik különös virtussal bírtak, de nem jutott nekik naptári nap a megemlékezésre, hanem mindazoknak, „akik engedelmes lélekkel hallgatták és jó akarattal követték a Krisztusról szóló tanítást”. Úgy gondolom, hogy ha ezt hallotta volna Luther akkor, a megelőző este, ha meg is írja tételeit, azok nem pont ezek lettek volna. Van tehát nem lebecsülendő, és nem túlértékelendő, de nagyon is tudomásul veendő spontán, pozitív elmozdulás. Persze ennek melléktermékeként az már nem annyira örvendetes, hogy hazánkban bizonyára az elmúlt október 31-i istentiszteleteken kevesebb protestáns vett részt, mint akik tömegbe simulóan – bizonyára nem is evangéliumi tudattal – gyújtottak gyertyát szeretteik sírján.
Apropó október 31-e! Idén egy újabb katolikus többségű országban, konkrétan Argentínában, – a pápa hazájában – lett munkaszüneti nappá október 31-e. Ez már évek óta így van Szlovéniában, ahol sokkal kisebb arányban élnek protestánsok, mint nálunk. Egyszer talán mi is elérjük ezt a döntést akár praktikus megfontolásokkal…
A jelenség nyilvánvaló. Működik a spontán ökumené, bár vannak ennek felszínességbe, szinkretizmusba mutató elemei is. Én azonban hadd higgyem, hogy a szekularizáció által nagyon megtépázott magyarországi protestánsok a szimbólumok bátrabb használatával először erősödnek spirituális igényükben, majd talán az Evangélium iránti nyitottságban is. A Reformáció általános értékeinek a fölfedezése pedig a – szintén a szekularizáció által nagyon megtépázott – katolikusok számára talán közelebb hozza az Evangéliumot.

Bóna Zoltán

 

 

 

 

 

 

TARTALOMJEGYZÉK 2024/04

 

A FŐSZERKESZTŐ JEGYZETE
BÓNA ZOLTÁN: Spontán ökumené . . . . .  194

SZÓLJ, URAM!
MAGYAR MÁRIUS: Aki méltó volt a teológus névre . . . . .  230

TANÍTS MINKET, URUNK!
BALLA IBOLYA: Szövetség a halállal (Ézs 28,15.18)
Az Ézs 28,14–22 halálra vonatkozó koncepciói . . . . . 196

KUSTÁR GYÖRGY: Egy botrányos apa – A tékozló fiú története (Lk 15,11–32) . . 203
PETRÓ LÁSZLÓ: Hogy ne „megbízás nélküli egyház” legyünk –
Az egyház szolgálatának történelmi felelôssége Vályi Nagy Ervin teológiájában – . . . . .  212

CSORBA DÁVID: Gályarablevelek . . . . . . . 215

MICHELISZ RICHÁRD: Elveszett és összetört képmás
Rottmayer János nyomában (2. rész) . . . . . . . 219

CZÖVEK TAMÁS: Protestantizmus és hagyomány . . . . . . . . 227
KITEKINTÉS
BÖDECS PÁL: Aki méltó volt a teológus névre . . . . . . . . 230
SZAKÁCS TAMÁS: Kreacionista Ôsrobbanás . . . . . . . . . . . . 233

ÖKUMENIKUS SZEMLE
PÁLYÁZATI FELHÍVÁS – JÖVÔ JELEN . . . . . . . . . .242
INVITATION FOR SUBMISSIONS ‘FUTURE PRESENT’ . . . . . . . . 244
ÁTADÁSRA KERÜLT A KÁROLI GÁSPÁR-DÍJ . . . . . . . . . 246

KÖNYVSZEMLE
DOMINIÁK ZSOLT: Tóth János (szerk.): Emberexegézis.
A lelkigondozás az egyház küldetése . . . . . . . . 251

HOMOKI GYULA:
N. T. Wright – Michael F. Bird: Jesus and the Powers: Christian Political Witness
in an Age of Totalitarian Terror and Dysfunctional Democracies . . . . . . . . . 252

 

 

 

 

Joomla templates by a4joomla